Vilka idéer man kan få ibland...

Min äldste son och jag var på ICAMAXI idag och skulle handla lite.
Vi sprang omkring som två yra hönor, letande efter nudlar.
Inte sådana som man köper för, typ 2 kr paketet, utan äggnudlar.
Kollade först där det fanns pasta. Nähä. Kollar väl där det finns ris då...
Nähä...
Hittade det till slut efter att vi hade bestämt oss för att metodiskt gå igenom hela butiken, hylla efter hylla.

Jag använder alltid sån där självscanning och kom på en (enligt mig) lysande idé...

Man skulle haft, typ en GPS på scannern, där man knappar in vad man ska ha och sedan blir guidad dit.
Hur bra vore inte det då?!

-"Tag nästa gång till vänster, sedan tredje raden uppifrån och din produkt ligger som nummer två, näst intill mjölken", eller nåt.

Min son tyckte det var en lysande idé. Jamen varför inte? Tänk på stackars tanterna, som inte hittar någonting alls... De måste ju tillbringa en hel eftermidag på ett sådant ställe som ICAMAXI, när de vill handla. Hur ska de annars hitta? Och tänk på hur jobbigt det kan vara för dem då...
Personalen måste säkert också svara på frågor hela tiden om var allt finns. Det skulle ju underlätta för dem också.

-"You might be on to something here, mamma", sa min son.
Jaa, sa jag. Tyckte mer och mer att det lät som en lysande idé.
Sedan hade jag bara det i tankarna, när vi handlade, så jag glömde hälften av det vi egentligen skulle handla. :-/

Ja, ja, jag vet att jag egentligen alltid är så tankspridd, att jag glömmer hälften. Men tyckte nu att jag hade en anledning till min tankspriddhet...

Jamen, egentligen, så skulle det faktiskt kunna bli en stor grej. Hur gör man då för att få min idé till verklighet?
-Ingen aning... Och sedan började fantasin skena iväg riktigt...

Tänk om man kunde komma in på en så stor butik och ha en inköpslista med de saker man ska köpa...
Då scannar man in inköpslistan och blir guidad hela vägen, så att man slipper springa fram och tillbaka för att leta det man ska ha. Ja!! Med den teknologin som finns idag, så tror jag att det faktiskt skulle vara möjligt. Men varför har ingen kommit på det förut då?  Hmmm....


Naturligtvis måste det vara på grund av att butikerna då skulle förlora alla "impulsköp". Men om de lägger in lite reklam i GPSen då?

Då kunde det låta typ:
-Nudlarna du söker finns tre hyllor bort, men glöm inte att vi har extrapris på kaffe, som är hyllan innan.
Sedan kan man utveckla detta hur långt som helst...
T ex att man skriver inköpslistan på datorn och sedan är allt klart, när man kommer dit.
Då menar jag inte som att shoppa på nätet, utan bara planerande. Sedan behöver man ju inte köpa exakt det märket som man valt innan och sådär...

Vart ska man vända sig, när man får så lysande idéer då?

Äh, jag handlar vidare och hoppas att nån kommer att fixa detta, för att underlätta mina matinköp.

Men tänk om jag hade kunnat bli miljonär på min idé...

Bara en tanke...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0